Για τη δράση του προγράμματος ενημερωθήκαμε τόσο από άλλα σχολεία που συμμετείχαν στο εν λόγω πρόγραμμα , όσο και από την εκπαιδευτικό του σχολείου μας Λάρδα Στυλιανή (ειδικότητα Αγγλικός) η οποία ανέλαβε και ως συντονίστρια εκ μέρους του προγράμματος.
Στην αρχή υπήρξε συνεργασία με τους άλλους εταίρους μέσω του διαδικτύου και αλληλογραφία μεταξύ των παιδιών με στόχο την αλληλογνωριμία. Μετά ορίστηκε προπαρασκευαστική συνάντηση στη Χίο στο διάστημα 8/1/2005-12/1/2005. Στη διάρκεια της επίσκεψης των εταίρων μας στο νησί έγινε δυνατή η εμπλοκή στο πρόγραμμα , του Δήμου Χίου, της Νομαρχίας, του συλλόγου γονέων του σχολείου μας,
της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, το Ροταριανό σύλλογο. Έγιναν τρεις συσκέψεις στις οποίες καθορίστηκαν οι αιτήσεις, που θα γίνουν στις αντίστοιχες χώρες για ένταξη στο πρόγραμμα καθώς και οι δράσεις, που θα γίνουν μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα και οι οποίες αναφέρονται μία προς
μία στις αιτήσεις.
Η προετοιμασία της επίσκεψης αφορούσε στο γεγονός της εμπλοκής των τάξεων
στην όλη διαδικασία για τη μετάβαση στη Νορβηγία. Πολλά παιδιά του σχολείου
αλληλογραφούσαν με το αντίστοιχο σχολείο. Έτσι έδωσαν φωτογραφίες τους και
γράμματα, δωράκια από ζωγραφιές που έφτιαξαν οι ίδιοι, διάφορα μηνύματα.
Αγοράστηκαν «μασκότ»- δελφινάκια, τα οποία θα ανταλλάσσονταν με τις «μασκότ»
από τη Νορβηγία αφού επιλέχτηκε ως κρίκος έκφρασης μιας χώρας, των παιδικών
σκέψεων και συναισθημάτων.
Έγινε σύσκεψη με μερίδα των αρωγών του προγράμματος και συγκεκριμένα με
δήμο Χίου, Ομήρειο Πνευματικό κέντρο και Ένωση Μαστιχοπαραγωγών, για τη
σχετική προετοιμασία.
Οι δυσκολίες αφορούσαν στο γεγονός ότι ο οικονομικός μας προϋπολογισμός
δεν ήταν δυνατόν να προβλέψει τις αυξήσεις του πετρελαίου και οι τιμές στις
μετακινήσεις ήταν αντίστοιχες των αυξήσεων, με αποτέλεσμα τα κόστη να αυξηθούν
κατά πολύ ενώ τα πλαίσια ήταν διαφορετικά. Φρονούμε ότι αυτό πρέπει να το λάβει
υπόψη της η υπηρεσία ώστε μια πρόσθετη χρηματοδότηση να τιμαριθμοποιήσει τον
προϋπολογισμό τουλάχιστον μιας και ήδη υπάρχει μεγάλη ψαλίδα ανάμεσα σε αυτό που
ζητούσαμε και αυτό που πήραμε.
Φθάσαμε το Σάββατο 24/9/2005 και την ίδια μέρα το απόγευμα έγινε σύσκεψη
με στόχο αξιολογικό και προγραμματικό. Αναφερθήκαμε στο τι έχουμε κάνει ο καθένας
στον τομέα του και στο τι πρέπει να προγραμματιστεί στο έτος που διανύουμε. Δόθηκε
έμφαση από τη δική μας αντιπροσωπεία στο περιεχόμενο των δράσεων ώστε να έχουμε
παιδαγωγικά αποτελέσματα κυρίως και όχι μόνο λειτουργικά που θα πληρούν τυπικά
τις προγραμματικές συμβάσεις του κάθε εταίρου. Τη Δευτέρα 26/9/05 επισκεφθήκαμε
το σχολείο ROSENHOLME SCOLE μπήκαμε στις τάξεις, δώσαμε την αλληλογραφία
των παιδιών και όλα τα σχετικά, περιηγηθήκαμε στους χώρους. Έγινε συνάντηση με τη
Δ/ντρια και τους άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου και συζήτηση πάνω στο
εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους. Στις 14.30 της ίδιας μέρας έγινε συνάντηση
εργασίας για το πρόγραμμα. Αφορούσε στη συγκεκριμενοποίηση της δουλειάς σε κάθε
σχολείο και στον προγραμματισμό της συνάντησης στη Φινλανδία. Έγινε προσπάθεια
από πλευράς μας οι συναντήσεις γενικά και ειδικά να εκμεταλλεύονται και κάποιες
διακοπές των σχολείων για να ελαχιστοποιούνται τα προβλήματα ωστόσο υπήρχε
κάποια ανελαστικότητα της οποίας την άρση θέσαμε ως όρο για να δούμε θετικά την
επόμενη συνάντηση αφού η αντιπροσωπεία μας θα είναι διευρυμένη. Καταφέραμε να
συμπεριλάβουμε τη συνάντηση στο τριήμερο των Απόκρεων. Το συγκεκριμένο ζήτημα
πρέπει πάντως ως κατεύθυνση να ιδωθεί από τις αντίστοιχες υπηρεσίες και των άλλων
κρατών, εφόσον φυσικά δεν καταπατώνται αυστηρά εθιμικά και όχι μόνον δίκαια που
είναι απαράβατα και σε μας(Πάσχα καθολικών κλπ).
Την Τρίτη έγινε και πάλι επίσκεψη στο σχολείο και στις τάξεις. Έγινε
παρουσίαση από τον υπεύθυνο Η/Υ πάνω στο CLASSFRONTER, ώστε να αποτελέσει
τρόπο άμεσης επικοινωνίας. Παρακολουθήσαμε παράσταση προς τιμή μας από τα
παιδιά του σχολείου και περιήγηση σε εξοχικούς χώρους του σχολικού περιβάλλοντος.
Ακολούθησε συνάντηση που οριστικοποίησε τους τρόπους γρήγορης επικοινωνίας και
συντονισμού των σχολείων.
Την Τετάρτη έγινε πρακτική άσκηση πάνω στο CLASSFRONTER και έγινε
επίσκεψη στα παιδιά με ειδικές δυνατότητες και είδαμε τη δουλειά τους στην αίθουσα
οικιακής οικονομίας και χειροτεχνίας.
Την Πέμπτη έγινε η τελευταία συνάντηση που είχε στόχο να συνοψίσει ό,τι
αποφασίσαμε και να ορίσει τις ημερομηνίες ελέγχου του προγράμματος.
Τις ελεύθερες ώρες έγιναν ξεναγήσεις σε μουσεία και μνημεία της Νορβηγίας.
Η πιο ουσιαστική και τρανταχτή διαφορά στα εκπαιδευτικά συστήματα ήταν
αυτή σε επίπεδο χρηματοδότησης της εκπαίδευσης και άρα εφοδίων. Στο σχολείο
υπήρχαν αίθουσα μουσικής, αίθουσα Η/Υ, αίθουσα οικιακής οικονομίας που τα παιδιά
έφτιαχναν φαγητό, αίθουσα ξυλοκατασκευών με πλήρεις πάγκους εργασίας δρέπανα,
τρυπάνια κλπ, αίθουσα μαθηματικών, αίθουσα εικαστικών εξοπλισμένη εκτός από τα
παραδοσιακά εργαλεία και με 8 Η/Υ για ψηφιακή επεξεργασία εικόνων, φωτογραφιών
κλπ., τεράστιο κλειστό γυμναστήριο με όλες τις ανέσεις που χρησιμοποιούνταν και για
αίθουσα εκδηλώσεων. Η κάθε σχολική τάξη διέθετε έναν Η/Υ, έναν ανακλαστικό
προβολέα με την οθόνη προβολής, βιβλιοθήκη με τα βιβλία της τάξης σχολικά και
λογοτεχνικά, ερμάρια με φακέλους των παιδιών από τις εργασίες τους. Υπήρχαν εκτός
από τους δασκάλους με τις κλασικές ειδικότητες , υπεύθυνος εικαστικών,-το σχολείο
ήταν γεμάτο από έργα παιδιών αλλά και καλλιτεχνών- υπεύθυνος Η/Υ που φρόντιζε
εκτός από τη διδασκαλία και την όλη μηχανοργάνωση του σχολείου και ειδικός
ψυχολόγος-κοινωνιολόγος που επιλαμβανόταν στις σχέσεις προσωπικού και μαθητών.
Το σχολείο μία φορά τη βδομάδα επισκεπτόταν σχολίατρος ή μια νοσοκόμα.
Οι μέθοδοι που παρακολουθήσαμε ήταν πάνω κάτω οι ίδιες με αυτές που έχουμε
και στην Ελλάδα. Για παράδειγμα στην έκθεση πάνω σε ένα κείμενο είχαν σημειωθεί οι
λέξεις κλειδιά και ζητούνταν από τα παιδιά να γράψουν τις σκέψεις τους επί του
κειμένου. Ποσοτικά ήταν πίσω σε σχέση με τη διδασκόμενη ύλη στην Ελλάδα. Να
διδάσκονται κλάσματα στην Ε’ δημοτικού ή εξισώσεις κλπ στην ΣΤ΄ τους φάνηκε
προχωρημένο. Το ίδιο συμβαίνει με την Αγγλική γλώσσα που όμως η συντριπτική
πλειοψηφία των ενηλίκων τη μιλά με μεγάλη άνεση σε αντίθεση με μας που για να
επιτευχθεί αυτό παρεμβάλλεται και η ιδιωτική εκπαίδευση αν και έχουμε τα ίδια
χρόνια εκπαίδευσης για ξένη γλώσσα. Στο σχολείο βέβαια που είμαστε μόνο μία ξένη
γλώσσα διδάσκεται και η εντύπωση που μας δόθηκε είναι ότι δεν ασχολούνται με άλλες
γλώσσες γενικευμένα πέραν της Αγγλικής, γεγονός που πιθανόν εξηγεί γιατί τη
μαθαίνουν.
Προβλήματα που αντιμετωπίζουν αφορούν στην αλλαγή των εργασιακών τους
σχέσεων αφού πληρώνονται από τους Δ/ντές με ένα σύστημα που περιλαμβάνει μισθό
παραγωγικότητα ή καλύτερα «μπόνους», με αποτέλεσμα τη μισθολογική
κατηγοριοποίησή τους όχι με βάση τα χρόνια υπηρεσίας όπως σε μας αλλά με βάση
κριτήρια που αποφασίζει ο εκάστοτε Δ/ντής. Αυτό όταν εφαρμόστηκε δημιούργησε και
εξακολουθεί να δημιουργεί λόγω του ανταγωνισμού και της διατάραξης των
διαπροσωπικών σχέσεων αρκετά ζητήματα εις βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας
αφού όπως είδαμε τηρείται η τυπολατρεία σε βάρος της ουσίας. Σε επίπεδο
εκπαιδευτικών κατευθύνσεων υπάρχει η συζήτηση οι Δ/ντες να μην είναι
εκπαιδευτικοί αλλά managers που θα προσλαμβάνονται από την αγορά εργασίας. Σε
μια τέτοια προοπτική είναι από επιφυλακτικοί έως αντίθετοι σημειώνοντας μαζί με μας
φυσικά ότι η εισβολή των νόμων της αγοράς στα σχολεία τα οδηγεί στον αφανισμό του
παιδευτικού ρόλου τους και όχι μόνον.
Σημαντικό είναι το γεγονός της αξιολογικής διαδικασίας που ακολουθείται και
που δεν αφορά στους εξωτερικούς αξιολογητές. Συνέρχονται σε πολύ τακτά
διαστήματα οι εκπαιδευτικοί της μονάδας με το Δ/ντη, εντοπίζονται προβλήματα,
προτείνονται λύσεις , ελέγχεται ο προηγούμενος προγραμματισμός του σχολείου,
αποφασίζονται τα ανατροφοδοτικά μέτρα και γίνεται ο νέος προγραμματισμός μέχρι
την επόμενη συνάντηση.
Στο σχολικό Πρόγραμμα βρίσκονται ενσωματωμένες δράσεις διαθεματικής
προσέγγισης χωρίς να αποτελούν ξεχωριστή ζώνη, αλλά το βάρος με βάση τη διάταξη
των μαθημάτων βρίσκεται στη διεπιστημονικότητα με αρωγό όπου χρειάζεται τη
διαθεματικότητα. Οι σχολικές μονάδες ανήκουν σε οργανισμούς τοπικής
αυτοδιοίκησης με ικανή χρηματοδότηση τόσο ως προς τις ανάγκες των μονάδων όσο
και προς τους μισθούς. Το επίπεδο κόστους ζωής είναι διπλάσιο και κάτι παραπάνω
από το δικό μας οι δε μισθοί τους κυμαίνονται από 3000-4500 Ευρώ το μήνα.
Έγινε φανερό ότι εκπαιδευτικά αιτούμενα απαιτούν χρηματοδοτήσεις πρώτης
προτεραιότητας και φιλοσοφία της εκπαίδευσης με βάση την ελληνική
πραγματικότητα και τη δημιουργία ολόπλευρα αναπτυγμένων προσωπικοτήτων
ικανών να ερμηνεύουν αλλά και να αλλάζουν προς το καλύτερο τη σύγχρονη
πραγματικότητα. Η κατεύθυνση σε επίπεδο ΕΕ παραμένει διαχειριστική των
πραγμάτων με διαφορετικές ταχύτητες φυσικά, πιστοποιώντας τον αναπαραγωγικό
χαρακτήρα που έχει η εκπαίδευση ως θεσμός του εκάστοτε κοινωνικοπολιτικού
συστήματος.
Ο υπεύθυνος φορέας εκπαιδευτικής πολιτικής σε κάθε περίπτωση πρέπει είναι η
πολιτεία με τους θεσμούς της. Τα εκπαιδευτικά μας προβλήματα είναι πρωτίστως
προβλήματα κοινωνικού και πολιτικού περιεχομένου. Αυτό το περιεχόμενο καθορίζει
και την κατεύθυνση αλλά και τη μεθοδολογία. Το απολύτως βέβαιο είναι: Όποιο
κοινωνικοπολιτικό σύστημα και να ενστερνίζεται κάποιος αν δεν υπάρχουν οι αναγκαίες
χρηματοδοτήσεις τότε όλα τα υπόλοιπα χωλαίνουν. Και η υλικοτεχνική υποδομή και η
επιμόρφωση και η εκπαιδευτική έρευνα και όλα. Κοινή διαπίστωση ήταν το γεγονός
ότι διαθέτουμε στην Ελλάδα πολύ αξιόλογους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν να
ζηλέψουν τίποτε από τους συναδέλφους τους του εξωτερικού. Αυτό ήταν εμφανές και
στα προκύπτοντα προβλήματα είτε σε θεωρητικό είτε σε πρακτικό επίπεδο που είχαμε
τη δυνατότητα παράκαμψης του φορμαλισμού σε αντίθεση με τους άλλους
συναδέλφους που αυτό τους δυσκόλευε σε βάρος της ουσίας. Το γεγονός κατά τη γνώμη
μας ότι δεν υπολειπόμαστε των εταίρων μας δεν αναιρεί την αναγκαιότητα της
ανταλλαγής εμπειριών, τη δυνατότητα να μαθαίνει διαρκώς ο ένας από τον άλλον και
τέτοιες εκπαιδευτικές συναντήσεις συμβάλλουν στο έπακρον. Θα πρέπει επομένως για
άλλη μια φορά να σημειωθεί ότι το πρόβλημα βρίσκεται στη χρηματοδότηση της
Εκπαίδευσης που για αυτές τις χώρες φαίνεται ότι αποτελεί επένδυση στο μέλλον. Το
ερώτημα είναι , αν και για μας ισχύει αυτό τότε γιατί βιώνουμε αυτή την ένδεια σε
σχέση με τις άλλες χώρες;
Η συνεργασία με τις άλλες χώρες θα συνεχιστεί σε επίπεδο παραμέτρων των
προγραμματικών συμφωνιών. Ορίστηκε ημέρα αφιερωμένη στο πρόγραμμα ώστε να
γίνουν τη συγκεκριμένη μέρα πολιτιστικές εκδηλώσεις, ορίστηκε δικτυακός τόπος
συνάντησης η ιστοσελίδα του ROSENHOLME SCOLE που θα στέλνονται νέα,
ανακοινώσεις κλπ και γενικά θα γίνουν μια σειρά δράσεις που θα αξιολογηθεί ένα
μεγάλο μέρος τους στο επόμενο ταξίδι στη Φινλανδία. Υπάρχει η βούληση να
συνεχιστεί το πρόγραμμα και στα επόμενα δύο χρόνια, αυτό φυσικά συναρτάται και με
την έγκριση από τους αρμόδιους φορείς του κάθε εταίρου μας και φυσικά και ημών για
τη συνέχιση του προγράμματος.
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΜΑΡΚΟΣ ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ
Ονοματεπώνυμο: ΜΑΡΚΟΣ ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ
Ειδικότητα: ΔΑΣΚΑΛΟΣ, Δ/ντης του σχολείου.
Σχολείο που υπηρετεί: 11ο ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΙΟΥ
Ενέργεια: Σωκράτης
Δράση: Κομένιος 1
Είδος επίσκεψης: Προγραμματική πρώτου έτους.
Ημερομηνία μετάβασης: 24/9/2005-29/9/2005
Αρ.Πρωτ. απόφασης μεταβασης: 89051-1/ΙΑ
Συνεργαζόμενα σχολικά ιδρύματα:
11ο δημοτικό Σχολείο Χίου
Rosenholme scole Norway
Juantataan Koulu Finland
Collegi Public « Cervantes »
GBS de Bosmier Belgium (Flemish speaking)
Sayneisen Koulu Finland
Arediou Public Pre Primary school Cyprus
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου