Πέμπτη 5 Μαΐου 2011

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ST.WILLIBRORDUS ΣΤΟ BAKEL ΤΗΣ ΟΛΛΑΝΔΙΑΣ

Τη Δευτέρα 2 Μάη επέστρεψε η αντιπροσωπεία του σχολείου  μας από την Ολλανδία , όπου επισκέφτηκε το εταιρικό της σχολείο  ST.WILLIBRORDUS στο Bakel μαζί με άλλα 6 σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα Κομένιος.
Ήταν μια εποικοδομητική συνάντηση και για τα παιδιά που συνοδεύαμε και για τους εκπαιδευτικούς.
Το σχολέιο σχετικά νεόκτιστο , περίπου 10 ετών , πλήρως εξοπλισμένο με σύγχρονες προδιαγραφές.
Δάσκαλοι και παιδιά μας υποδέχτηκαν θερμά και μας αφιέρωσαν μαζί με τους γονείς του σχολείου τη λεγόμενη γι αυτούς open day , έχοντας κάθε τάξη αναλάβει να τιμήσει και μια από τη συμμετέχουσα χώρα του προγράμματος, έτσι στα δύο τμήματα της Ε τάξης είδαμε μοντέλα από αρχαίους ναούς με φελιζόλ, χάρτες της Χίου και της Ελάδας , βιβλία αφιερωμένα στη χώρα μας, μέχρι και τα παλιά βιβλία της Α δημοτικού.
Γευτήκαμε μεζέδες από τους γονέις των παιδιών , τζατζίκι, σουβλάκι, τυποπιτάκια κλπ και τους τα συμπληρώσαμε με ουζάκι, λικέρ μαστίχα και άλλα δικά μας εδέσματα δωρισμένα από το Mastcha Shop της Χίου.
Έγινε παρουσίαση του εκπαιδευτικού συστήματος της Ολλανδίας, ενός συστήματος με πολύ έντονα τα χαρακτηριστικά της κοινωνικής επιλογής και της διαφοροποίησης που ερμηνεύουν τις προσπάθειες των εδώ αντιγραφών υπό το πρίσμα της εκπαίδευσης της αγοράς.
Από τα 12 χρόνια (!) τα παιδιά επιλέγονται για τους τρεις τύπους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, της επαγγελματικής, της θεωρητικής και της θετικής που τη θεωρούν και ως τη βαθμίδα των παιδιών με υψηλό IQ  όπως μας ειπώθηκε. Οι δάσκαλοι αποφοιτούν από τη θεωρητική κατεύθυνση. Ενδοκινητικότητα θεωρητικά υπάρχει αμφίδρομη, αν και σε πολύ μικρό ποσοστο. Η πρόσβαση στην τριτοβάθμια γίνεται χωρίς εξετάσεις αν ο βαθμός είναι πάνω από 8 στη δεκαβάθμια κλίμακα και για τους υπόλοιπους με κλήρωση. Ο δημιουργούμενος σχετικός συνωστισμός για ευνόητους λόγους διοχετεύται στις γύρω χώρες.
Ο προϋπολογισμός του σχολέιου είναι 1,5 εκατ. ευρώ. Συμπεριλαμβάνεται μέσα κατά 80% το κονδύλι των μισθών  και τον διαχειρίζεται ο δ/ντης του σχολέιου που έχει τη διοικητική και παιδαγωγική ευθύνη να διαχειριστεί αυτά τα κονδύλια. Όπως χαρακτηριστικά είπε," με αυτά τα λεφτά μπορώ να επιλέξω αν θα έχω περισσότερους δασκάλους και λιγότερους Η/Υ ή το αντίθετο γι αυτό και υπάρχουν μπροστά μας διλήμματα." Καθαρίστριες στο σχολέιο προσλαμβάνονται με πολύ λίγα χρήματα γι αυτό και δεν βρίσκονται εύκολα με αποτέλεσμα ενίοτε να καθαρίζουν και οι δάσκαλοι.
Όταν ιδρύεται ένα σχολείο δημιουργείται μια επιτροπή κυρίως γονέων που επιλέγει δ/ντη και δασκάλους θεωρητικά. Στην πράξη όπως είπε ο δ/ντης οι γονείς δέχονται και γνωμοδοτούν επί των προτάσεων των ειδικών σε διευρυμένο επίπεδο περιοχής. Το προσωπικό πλέον που προσλαμβάνει ο Δ/ντης παραμένει στο σχολέιο εφόσον είναι ικανό και δεν παρουσιάζει ανεπάρκειες. Του δίνεται η δυνατότητα bonus-σπάνια-  σε όποιους διακρίνονται σε κάποιον τομέα και αυτός είναι ένας τρόπος αξιολόγησης γι αυτούς.
Οι μισθοί τους κυμαίνονται στα 2200 με 2500 ευρώ καθαρά και του δ/ντη στα 3000 ευρώ καθαρά.
Συνταξιοδότηση γίνεται σήμερα στα 66 έτη και εντός τους προσεχούς διαστήματος στα 67 έτη.
Όλα αυτά σε μια χώρα με τεράστιες οικονομικές δυνατότητες και πλούτο, συγκεντρωμένο όμως στα χέρια των ταγών του κυρίαρχου οικονομικού και πολιτικού συστήματος γι αυτό και γνωστά και κοινά τα δεινά με τη δική μας πραγματικότητα.
Συμπερασματικά η επαφή παιδιών και συναδέλφων έφερε κοντά κοινά προβλήματα, ελπίδες καημούς αλλά και οράματα, τόσο για την εκπαίδευση όσο και για την κοινωνία ευρωπαϊκή και παγκόσμια.
















Μάρκος Σκούφαλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου