Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΣΘΟΝΙΑ ΜΕΣΩ ΚΟΜΕΝΙΟΥ 2005-2008

ΘΕΜΑ: Aναφορά σχετικά με την επίσκεψη στην Εσθονία στα πλαίσια του  προγράμματος «SOKRATES/COMENIUS 1”.

  1. Για τη δράση του προγράμματος ενημερωθήκαμε τόσο από άλλα σχολεία που συμμετείχαν στο εν λόγω πρόγραμμα , όσο και από την εκπαιδευτικό του σχολείου μας Λάρδα Στυλιανή (ειδικότητα Αγγλικός) η οποία ανέλαβε και ως συντονίστρια εκ μέρους του προγράμματος. Εκτός των άλλων ήδη εκπονούμε για τρίτη χρονιά το πρόγραμμα και έχουμε πλέον μια σχετική εμπειρία.
  2. Στην αρχή υπήρξε συνεργασία με τους άλλους εταίρους μέσω του διαδικτύου και αλληλογραφία μεταξύ των παιδιών με στόχο την αλληλογνωριμία. Μετά ορίστηκε προπαρασκευαστική συνάντηση στη Χίο στο διάστημα 8/1/2005-12/1/2005. Στη διάρκεια της επίσκεψης των εταίρων μας στο νησί έγινε δυνατή η εμπλοκή στο πρόγραμμα , του Δήμου Χίου, της Νομαρχίας, του συλλόγου γονέων του σχολείου μας, της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, το Ροταριανό σύλλογο. Τους προσφέρθηκαν δείπνα, ατομικά δώρα και αναμνηστικά του νησιού, φυλλάδια περιβαλλοντικής ενημέρωσης, CD τοπικού περιεχομένου.
Έγιναν τρεις συσκέψεις στις οποίες καθορίστηκαν οι αιτήσεις που θα γίνουν στις αντίστοιχες χώρες για ένταξη στο πρόγραμμα καθώς και οι δράσεις που θα γίνουν μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα και οι οποίες αναφέρονται μία προς μία στις αιτήσεις. Σ’ όλο αυτό το διάστημα οι εμπλεκόμενοι κοινωνικοί φορείς αποτελούν αρωγούς του προγράμματος.
Η προετοιμασία της επίσκεψης αφορούσε στο γεγονός της εμπλοκής των τάξεων στην όλη διαδικασία για τη μετάβαση στην Εσθονία. Πολλά παιδιά του σχολείου αλληλογραφούσαν με το αντίστοιχο σχολείο. Έτσι έδωσαν φωτογραφίες τους και γράμματα, δωράκια από ζωγραφιές που έφτιαξαν τα ίδια, διάφορα μηνύματα. Κάθε τάξη δούλεψε συμπληρώνοντας τα ημερολόγια με τις «Μασκότ» που είχαμε φέρει από τη Φινλανδία, με ανταλλαγή στην Ισπανία και στο Βέλγιο.
            Η δουλειά όλων των τάξεων στο διάστημα από 12/9/2007 μέχρι και την αναχώρησή μας συγκεντρώθηκε σε φωτογραφίες, ζωγραφιές και            κείμενα. Με βάση αυτά κάθε τάξη έκανε μια ομαδική εργασία είτε             χειροτεχνίας, είτε σε CD, είτε σε ντοσιέ με έντυπο και φωτογραφικό υλικό.         Όλα τα παραπάνω έργα των παιδιών,  αποτελούσαν το συνοδευτικό υλικό των εκπαιδευτικών στο ταξίδι τους για την Εσθονία, προκειμένου να  παρουσιαστεί φυσικά και στην εκεί έκθεση του        Κομένιου.
Το σχολείο προσέφερε στο σχολείο υποδοχής KALMETU SCHOOL  μια αναμνηστική πλακέτα της συνεργασίας μας με το ασημένιο αντίγραφο του Ομήρου καθήμενου από αρχαία αναπαράσταση, στον πρόεδρο του δημοτικού διαμερίσματος του VIIRATSI αναμνηστικά δώρα από το δήμαρχο Χίου, στους δασκάλους γκραβούρες και παραδοσιακά προϊόντα του νησιού.
            Δυσκολίες γραφειοκρατικές δεν είχαμε, ωστόσο φρονούμε ότι η εκταμίευση των χρημάτων που αφορούν στα λειτουργικά κόστη, καλό θα είναι να γίνεται νωρίτερα, μιας και όλα τα υλικά των εργασιών που εκπονήθηκαν ή οι αγορές μηχανημάτων  επικουρικών του έργου του προγράμματος, προσωρινά επιβαρύνουν τη σχολική επιτροπή μέχρι να εκταμιευτούν τα υπόλοιπα χρήματα.
Επίσης έχουν καθυστερήσει-λόγω εκλογών – και τα χρήματα της τρίτης σύμβασης με αποτέλεσμα το ταξίδι να γίνει κατά το ήμισυ με ίδιους πόρους των συμμετεχόντων συναδέλφων.
  1. Φθάσαμε την Πέμπτη το βράδυ 11-10-07.Στην προγραμματικού χαρακτήρα σύσκεψη την επομένη αναφερθήκαμε στο τι έχουμε κάνει ο καθένας στον τομέα του και στο τι πρέπει να προγραμματιστεί στο   νέο έτος που θα διανύσουμε. Δόθηκε έμφαση από τη δική μας αντιπροσωπεία στο περιεχόμενο των δράσεων ώστε να έχουμε παιδαγωγικά αποτελέσματα κυρίως και όχι μόνο λειτουργικά που θα πληρούν τυπικά τις προγραμματικές συμβάσεις του κάθε εταίρου. Παρουσιάστηκαν οι εργασίες του κάθε εμπλεκόμενου σχολείου και οι δάσκαλοι των αντίστοιχων τάξεων μίλησαν για τον τρόπο που εργάστηκαν και το μήνυμα που μεταφέρουν από τις τάξεις και τα σχολεία τους. Οι εργασίες όλων εκτέθηκαν σε μια ειδική αίθουσα ώστε με λεπτομέρεια να μελετηθούν. Επειδή βαδίζουμε στο τρίτο έτος και θα δημιουργηθεί ένας συλλογικός τόμος με  μύθο εικονογραφημένο από τα παιδιά όλων των εμπλεκόμενων χωρών, κατόπιν αντίστοιχων «διαγωνισμών» στα σχολεία, καθορίστηκαν οι ημερομηνίες σε αυστηρά πλαίσια ώστε στην Κύπρο να έχουμε τα τελικά αποτελέσματα.
Μας απασχόλησε το ζήτημα της συνέχισης του προγράμματος αφού πλέον έχει ενταχθεί στη διά βίου μάθηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όμως αυτό αφορά στις πολιτικές των εθνικών κυβερνήσεων των εταίρων που είναι διαφοροποιημένες ως προς τη διάρκεια. Τα θετικότατα αποτελέσματα, η αγαστή συνεργασία μεταξύ των σχολείων του προγράμματος θεωρούμε ότι επιβάλλουν αλλαγές σε μια τέτοια κατεύθυνση που είναι επωφελής για όλους με άμεση φυσικά προοπτική και τη διεύρυνση των εταίρων μας.
Μετά τα παραπάνω περάσαμε στις αίθουσες και παρακολουθήσαμε διάφορα μαθήματα και είδαμε τους χώρους του σχολείου. Το Σαββατοκύριακο ξεναγηθήκαμε σε ένα ΚΠΕ στην περιοχή των Βάλτων και σε μουσεία της περιοχής.
Τη Δευτέρα 15/10/07 επισκεφθήκαμε ξανά το σχολείο KALMETU μπήκαμε στις τάξεις, δώσαμε την αλληλογραφία των παιδιών και όλα τα σχετικά, περιηγηθήκαμε στους χώρους. Έγινε συνάντηση με τo Δ/ντη και τους άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου και συζήτηση πάνω στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους.  Παρακολουθήσαμε  εκδήλωση προς τιμή μας και το βράδυ η συνάντηση με όλους τους εταίρους, έληξε με ένα παραδοσιακό Εσθονικό γλέντι με παραδοσιακή μουσική και χορούς που ανέδειξαν μέσα σε ένα συγκινητικό  κλίμα πάνω απ’ όλα τη φιλία και αλληλεγγύη των λαών που πάντα βρίσκουν τον κοινό τόπο συνεύρεσης και συνεννόησης, τόσο στα εκπαιδευτικά όσο και στα γενικότερα προβλήματα.

                   
  1. Επρόκειτο για ένα ιστορικό σχολείο με μεγάλη παράδοση στα πνευματικά δρώμενα της χώρας. Ανήκε στα 9/χρονα βασικά σχολεία που μαζί με τα 12/χρονα βασικά σχολεία των μεγαλύτερων πόλεων αποτελούν τον κορμό της εκπαιδευτικής πολιτικής της Εσθονίας προς το παρόν, τύπος που παρέπεμπε στο Σοβιετικό εκπαιδευτικό μοντέλο που προκάλεσε το «Σπούτνικ σοκ», την κατάκτηση του διαστήματος από την ΕΣΣΔ. Μετά ακολουθούν τα γυμνάσια , τα γυμνάσια ενηλίκων και ειδικά σχολεία για παιδιά με ειδικές ανάγκες. Τέλος υπάρχει η τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ιδιωτικά σχολεία προς το παρόν είναι πολύ λίγα, στην περιοχή που ήμαστε ένα μόνο γεγονός που παραπέμπει στην καλή  κατάσταση που διατηρεί μέχρι τώρα η δημόσια εκπαίδευση.
Το πρόγραμμα του σχολείου ξεκινούσε στις 8.30 και τελείωνε για όλο το σχολείο στις 15.15
Διέθετε κλειστό γυμναστήριο, αίθουσες συσκέψεων, χειροτεχνιών, Βιβλιοθήκη με βιβλιοθηκάριο , αίθουσα Η/Υ, Αγγλικών και μουσικής. Υπήρχε μόνιμος μουσικός για όλες τις τάξεις, χοροδιδάσκαλος και δάσκαλος εικαστικών.
Τα μαγειρεία του σχολείου καθημερινά ετοίμαζαν για τους 150 μαθητές ένα πλήρες και υγιεινό γεύμα δωρεάν. Όλες οι ειδικότητες ήταν αποκλειστικής απασχόλησης στο σχολείο χωρίς να περιοδεύουν σε δύο και τρία σχολεία.
Η χρηματοδότηση των σχολείων κατά 60% αφορά τοπικές φορολογίες, ένα 20%  φόροι από ιδιωτικούς φορείς που δραστηριοποιούνται οικονομικά στην περιοχή και τα υπόλοιπα το κράτος από την φορολογία των πολιτών που ανέρχεται σε παρακράτηση από το μισθό του κάθε πολίτη της τάξης του 22%.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό προσλαμβάνεται από το Δ/ντη του σχολείου κατόπιν συνεντεύξεως και αφού έχει προηγηθεί αγγελία στις εφημερίδες. Με τον ίδιο τρόπο απολύεται εάν δε θεωρηθεί κατάλληλος για διάφορους λόγους. Ο δ/ντης έχει τη ευθύνη του management και ο βοηθός του έχει ευθύνη το προσωπικό και τα παιδαγωγικά ζητήματα. ¨Όλα βέβαια τελούν υπό την εποπτεία του Δ/ντη. Οι μισθοί βρίσκονται στο 1/3 των δικών μας.
Οι Εσθονοί  συνάδελφοι, αξιέπαινοι σε όλα,   κατέβαλλαν φιλότιμες και εγκάρδιες προσπάθειες για να μας προσφέρουν μια άριστη φιλοξενία γεγονός που το πέτυχαν στο έπακρον.
Μοναδικό μειονέκτημα- που αφορά πολιτισμική παρατήρηση- η αίσθηση της προσπάθειας  των επίσημων αρχών, όχι των εκπαιδευτικών, να προσάψουν όλα τα κακά της χώρας τους στη Σοβιετική περίοδο και να δικαιώσουν τις επιλογές των ιθυνόντων της χώρας τους στη συνεργασία τους με τους Ναζί, παραπέμποντας έτσι σε  ένα πνεύμα εθνικισμού ανάμεικτου με το ρεβανσισμό για τους συμπολίτες τους, που είχαν ή έχουν άλλες πολιτικές ή ιστορικές απόψεις ή ανήκουν στους Ρωσόφωνους και ρωσικής καταγωγής  Εσθονούς .

  1. Υπεύθυνος φορέας του εκπαιδευτικού σχεδιασμού είναι το δημόσιο, τόσο στο περιεχόμενο όσο και στα αναλυτικά προγράμματα. Η τοπική αυτοδιοίκηση φαίνεται να εμπλέκεται στους πόρους που μετακυλίονται στους πολίτες. Η αίσθησή μας είναι ότι διατηρούν τον κεντρικό σχεδιασμό που οδηγεί σε ενιαία εκπαίδευση και όχι πολυδιάσπαση. Στην περιοχή που ήμαστε-6η κατά σειρά πόλη της χώρας- οι επιζήμιες θεωρίες περί σύνδεσης αγοράς και εκπαίδευσης φαίνεται να μην τους αγγίζουν.
  2. Η συνεργασία με τις άλλες χώρες θα συνεχιστεί σε επίπεδο παραμέτρων των προγραμματικών συμφωνιών. Συμφωνήθηκε, όπως αναφέρθηκε ήδη, να δημιουργηθεί μια ιστορία από τα παιδιά με βάση το νερό, σε παραμυθική μορφή, να μεταφραστεί σε όλες τις γλώσσες και να βρίσκεται σε όλους τους δικτυακούς τόπους των σχολείων. Το τρέχον έτος θα ασχοληθούμε με το νερό και την πολιτισμική κουλτούρα γύρω από αυτό συγκεκριμενοποιώντας κάθε χώρα τις επί μέρους δράσεις της. Ορίστηκαν επίσης οι ημερομηνίες επισκέψεων στην Κύπρο. Με την επιστροφή μας έγινε ενημέρωση και παρουσίαση των όσων διαδραματίστηκαν στην Εσθονία στους συναδέλφους του σχολείου, ορίστηκε ημερομηνία με το πέρας του σχολικού έτους να παρουσιαστούν οι δράσεις του προγράμματος μαζί με τις άλλες σχολικές εκδηλώσεις, δραματοποίηση του μύθου- πρόκειται για δημοτικό τραγούδι- και δόθηκε δελτίο τύπου στα τοπικά ΜΜΕ. Υπάρχει η βούληση να συνεχιστεί το πρόγραμμα και στο επόμενο έτος, αυτό φυσικά συναρτάται και με την έγκριση από τους αρμόδιους φορείς του κάθε εταίρου μας και φυσικά και ημών για τη συνέχιση του προγράμματος.
  3. Τέλος κρίνεται απαραίτητο η συσσώρευση εμπειρίας από αυτού του είδους το πρόγραμμα πανελλαδικά, να αποτελέσει μια ημερίδα ή ακόμα και διημερίδα υπό την αιγίδα του ΥΠΕΠΘ ώστε να  γίνει μια συζήτηση που αφορά ζητήματα θεωρίας και πράξης από εκπαιδευτικούς που ζουν και βιώνουν τα προβλήματα.   


Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
                                                  ΜΑΡΚΟΣ ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου