Σάββατο 12 Φεβρουαρίου 2011

ΑΝΑΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΒΕΛΓΙΟ 2007


Η προετοιμασία της επίσκεψης αφορούσε στο γεγονός της εμπλοκής των τάξεων στην όλη διαδικασία για τη μετάβαση στο Βέλγιο. Πολλά παιδιά του σχολείου αλληλογραφούσαν με το αντίστοιχο σχολείο. Έτσι έδωσαν φωτογραφίες τους και γράμματα, δωράκια από ζωγραφιές που έφτιαξαν τα ίδια, διάφορα μηνύματα. Κάθε τάξη δούλεψε συμπληρώνοντας τα ημερολόγια με τις «Μασκότ» που είχαμε φέρει από τη Φιλανδία, με ανταλλαγή στην Ισπανία. Καλύφθηκε με επισκέψεις εκτός σχολείου το πλάνο που είχε τεθεί και με άξονα τις θεματικές ενότητες που είχε να δουλέψει η κάθε τάξη.
Συγκεκριμένα επισκεφθήκαμε εργαστήριο αγγειοπλαστικής, το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ομηρούπολης, ενάλιους οικισμούς προκειμένου να  μελετήσουμε τις ασχολίες των κατοίκων αναφορικά με το θέμα νερό-θάλασσα, μια λιμνοδεξαμενή στην περιοχή Αγίου Γεωργίου Συκούση Χίου, το βιολογικό καθαρισμό του δήμου μας, τη μονάδα αφαλάτωσης του δήμου Ομηρούπολης, πηγές πόσιμου νερού στην περιοχή Δασκαλόπετρας Βροντάδου.
Έγιναν διαθεματικές εργασίες που αφορούσαν τα έθιμα του Πάσχα και παρήχθη Cd  που αφορούσε το έθιμο του ρουκετοπόλεμου και το οποίο παραδόθηκε στους συνεταίρους του προγράμματος μαζί με αντίτυπα χαρακτικών με θαλασσινή θεματολογία κυρίως, από το Χιώτη ζωγράφο και χαράκτη Νίκο Γιαλούρη.
Η δουλειά όλων των τάξεων συγκεντρώθηκε σε φωτογραφίες, ζωγραφιές και κείμενα. Με βάση αυτά κάθε τάξη έκανε μια ομαδική εργασία είτε          χειροτεχνίας, είτε σε CD, είτε σε ντοσιέ με έντυπο και φωτογραφικό υλικό.             Όλα τα παραπάνω έργα των παιδιών, μαζί με μια κεντρική παρουσίαση σε             CD  του σχολείου και των δράσεών του από την προκαταρκτική συνάντηση      μέχρι και την παραμονή, το οποίο αναπαράγαμε σε δέκα αντίγραφα,       αποτελούσαν το συνοδευτικό υλικό των εκπαιδευτικών στο ταξίδι τους για το        Βέλγιο προκειμένου να  παρουσιαστεί φυσικά και στην εκεί έκθεση του     Κομένιου.
Το σχολείο προσέφερε στο σχολείο υποδοχής DE BOSMIER  μια αναμνηστική πλακέτα της συνεργασίας μας με το αντίγραφο του αρχαίου σήματος της Χίου, στο δήμαρχο του BALEN αναμνηστικά δώρα από τους δημάρχους Χίου και Ομηρούπολης, γκραβούρες και παραδοσιακά προϊόντα του νησιού στον πρόεδρο του συλλόγου γονέων, στον παιδαγωγικό σύμβουλο, και στον επιθεωρητή εκπαίδευσης.
            Δυσκολίες γραφειοκρατικές δεν είχαμε, ωστόσο φρονούμε ότι η εκταμίευση των χρημάτων που αφορούν στα λειτουργικά κόστη, καλό θα είναι να γίνεται ενωρίτερα, μιας και όλα τα υλικά των εργασιών που εκπονήθηκαν ή οι αγορές μηχανημάτων (πολυμηχάνημα) επικουρικών του έργου του προγράμματος προσωρινά επιβαρύνουν τη σχολική επιτροπή μέχρι να εκταμιευτούν τα υπόλοιπα χρήματα.
Φθάσαμε την Παρασκευή 27-4-07.Στην προγραμματικού χαρακτήρα σύσκεψη αναφερθήκαμε στο τι έχουμε κάνει ο καθένας στον τομέα του και στο τι πρέπει να προγραμματιστεί στο   νέο έτος που θα διανύσουμε. Δόθηκε έμφαση από τη δική μας αντιπροσωπεία στο περιεχόμενο των δράσεων ώστε να έχουμε παιδαγωγικά αποτελέσματα κυρίως και όχι μόνο λειτουργικά που θα πληρούν τυπικά τις προγραμματικές συμβάσεις του κάθε εταίρου. Παρουσιάστηκαν οι εργασίες του κάθε εμπλεκόμενου σχολείου και οι δάσκαλοι των αντίστοιχων τάξεων μίλησαν για τον τρόπο που εργάστηκαν και το μήνυμα που μεταφέρουν από τις τάξεις και τα σχολεία τους. Οι εργασίες όλων εκτέθηκαν σε μια ειδική αίθουσα ώστε με λεπτομέρεια να μελετηθούν. Τη Δευτέρα 30/4/07 επισκεφθήκαμε το σχολείο DE BOSMIER μπήκαμε στις τάξεις, δώσαμε την αλληλογραφία των παιδιών και όλα τα σχετικά, περιηγηθήκαμε στους χώρους. Έγινε συνάντηση με τo Δ/ντη και τους άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου και συζήτηση πάνω στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους.  Παρακολουθήσαμε  εκδήλωση προς τιμή μας και το βράδυ παρατέθηκε γεύμα όπου συναντήσαμε τους  υπεύθυνους  εκπαίδευσης της περιοχής και έγινε εκτενέστερη ανάλυση του εκπ/κου συστήματος του Βελγίου .
                   
Η πιο ουσιαστική και πάλι διαφορά στα εκπαιδευτικά συστήματα ήταν αυτή σε επίπεδο χρηματοδότησης της εκπαίδευσης και άρα εφοδίων. Το Βελγικό σύστημα  εκπαίδευσης κατά 80%  μοιάζει με το δικό μας.  Η κάθε σχολική τάξη διέθετε έναν ή δυο Η/Υ,  έναν ανακλαστικό προβολέα με την οθόνη προβολής, βιβλιοθήκη με τα βιβλία της τάξης σχολικά και λογοτεχνικά, ερμάρια με φακέλους των παιδιών από τις εργασίες τους. Υπήρχαν δύο αίθουσες Η/Υ εκ των οποίων η μία χρησιμοποιούνταν και το απόγευμα για ενήλικες. Σημαντικό ήταν η πρόβλεψη για τα παιδιά άλλων θρησκευμάτων ή κοσμοθεωριών τα οποία σε ειδική αίθουσα στις αντίστοιχες ώρες του Θρησκευτικού μαθήματος  διδάσκονταν μαθήματα με στόχο την ανεκτικότητα και την κοινωνική αποδοχή. Το σχολείο διέθετε εκτός από την καθαρίστρια και έναν τεχνίτη για όλες τις δουλειές που τον πλήρωνε ο δήμος και εκτός των άλλων είχε και το καθήκον να κάνει κατασκευές και για τις ανάγκες κάθε τάξης. Υπήρχε κλειστό γυμναστήριο δίπλα στο σχολείο που για τη συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων μας παραμένει όνειρο θερινής νυκτός. Οι μέθοδοι που παρακολουθήσαμε ήταν πάνω κάτω οι ίδιες με αυτές που εφαρμόζουμε και στην Ελλάδα.  Τα βιβλία τους στα Μαθηματικά ήταν στην ύλη όπως τα δικά μας πριν την αλλαγή τους με  μεγαλύτερη εστίαση στη μαθηματική σκέψη. Η κατανομή της ύλης ήταν οριοθετημένη χωρίς να υπάρχει το ανακάτεμα που υπάρχει στα δικά μας νέα βιβλία . Στην ερώτηση αν υπάρχει σκέψη να αλλάξουν την κατανομή συμπεριλαμβάνοντας αριθμούς ανώτερων μονάδων τάξεων σε  κατώτερες τάξεις,  οι δάσκαλοι απήντησαν ότι δεν το κρίνουν ωφέλιμο και σκόπιμο. Υπάρχει ο θεσμός του βοηθού δασκάλου  που ανάλογα με το ποιος τον χρειάζεται μπαίνει στις αντίστοιχες τάξεις και βοηθά μαζί με το δάσκαλο.
Οι εργασιακές τους σχέσεις προς το παρόν μοιάζουν με δικές μας, με την τάση να αυξήσουν κι εδώ δυστυχώς τα όρια συνταξιοδότησης, όπως έχει γίνει και στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Να σημειωθεί ότι στους περισσότερους εταίρους έχουν φθάσει στα 65 έτη με ό,τι αυτό σημαίνει για έναν εκπαιδευτικό. Οι μισθοί τους είναι κατά 30%-40% μεγαλύτεροι από τους δικούς μας. Υπάρχει σύστημα αξιολόγησης με εμπλεκόμενους τον παιδαγωγικό σύμβουλο, τον επιθεωρητή εκπαίδευσης και τον υπεύθυνο εκπαίδευσης του δήμου, με έντονα τα διοικητικά χαρακτηριστικά στην επίλυση παιδαγωγικών προβλημάτων, έχοντας σ’ αυτό αρκετές ομοιότητες με το αγγλοσαξωνικό μοντέλο. Σαφής είναι η τάση κατηγοριοποίησης των σχολείων στη βάση της αξιολόγησης με προβληματισμό αν πρέπει να κλείνουν ή όχι τα «μη προσοντούχα» σχολεία κατά τα αγγλικά πρότυπα και τα κριτήρια της αγοράς που ολοένα και περισσότερο συνυφαίνονται με τη λογική της ΕΕ για τα εκπαιδευτικά συστήματα.
Στο σχολικό Πρόγραμμα βρίσκονται ενσωματωμένες δράσεις διαθεματικής προσέγγισης και άλλων δράσεων αλλά το βάρος με βάση τη διάταξη των μαθημάτων βρίσκεται στη διεπιστημονικότητα, με διακριτά μαθήματα και αρωγό όπου χρειάζεται τη διαθεματικότητα. Το σχολείο είχε ωράριο λειτουργίας 9πμ-4μμ συμπεριλαμβανόμενου κι ενός μικρού γεύματος που έφερναν τα παιδιά από το σπίτι και το έτρωγαν σε διαμορφωμένη αίθουσα τραπεζαρία. Κλείνοντας , τα εκπαιδευτικά αιτούμενα απαιτούν χρηματοδοτήσεις πρώτης προτεραιότητας και φιλοσοφία της εκπαίδευσης με βάση την ελληνική πραγματικότητα και τη δημιουργία ολόπλευρα αναπτυγμένων προσωπικοτήτων ικανών να ερμηνεύουν αλλά και να αλλάζουν προς το καλύτερο τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Ο υπεύθυνος φορέας εκπαιδευτικής πολιτικής πρέπει να είναι η πολιτεία με τους θεσμούς της, και όπου εμπλέκεται η τοπική αυτοδιοίκηση να γίνεται με τους αντίστοιχους πόρους και να μην αφορά στις εργασιακές σχέσεις. Τα εκπαιδευτικά μας προβλήματα είναι πρωτίστως προβλήματα κοινωνικού και πολιτικού περιεχομένου. Αυτό το περιεχόμενο καθορίζει και την κατεύθυνση αλλά και τη μεθοδολογία. Το απολύτως βέβαιο είναι: Όποιο κοινωνικοπολιτικό σύστημα και να ενστερνίζεται κάποιος αν δεν υπάρχουν οι αναγκαίες χρηματοδοτήσεις τότε όλα τα υπόλοιπα χωλαίνουν. Και η υλικοτεχνική υποδομή και η επιμόρφωση και η εκπαιδευτική έρευνα και όλα. Κοινή διαπίστωση ήταν το γεγονός ότι διαθέτουμε στην Ελλάδα πολύ αξιόλογους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τους συναδέλφους τους του εξωτερικού. Το γεγονός κατά τη γνώμη μας ότι δεν υπολειπόμαστε των εταίρων μας δεν αναιρεί την αναγκαιότητα της ανταλλαγής εμπειριών, τη δυνατότητα να μαθαίνει διαρκώς ο ένας από τον άλλον και τέτοιες εκπαιδευτικές συναντήσεις συμβάλλουν στο έπακρον. Θα πρέπει επομένως για άλλη μια φορά να σημειωθεί ότι το πρόβλημα βρίσκεται στη χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης που για αυτές τις χώρες φαίνεται ότι αποτελεί επένδυση στο μέλλον. Το ερώτημα είναι , αν και για μας ισχύει αυτό. (Η παραπάνω εκτίμηση επαναλαμβάνεται αφού επιβεβαιώθηκε και από την επίσκεψη στο Βέλγιο)
Η συνεργασία με τις άλλες χώρες θα συνεχιστεί σε επίπεδο παραμέτρων των προγραμματικών συμφωνιών. Συμφωνήθηκε να δημιουργηθεί μια ιστορία από τα παιδιά με βάση το νερό, σε παραμυθική μορφή, να μεταφραστεί σε όλες τις γλώσσες και να βρίσκεται σε όλους τους δικτυακούς τόπους των σχολείων. Το νέο έτος θα ασχοληθούμε με το νερό και την πολιτισμική κουλτούρα γύρω από αυτό συγκεκριμενοποιώντας κάθε χώρα τις επί μέρους δράσεις της. Ορίστηκαν επίσης οι ημερομηνίες επισκέψεων σε Εσθονία και Κύπρο.Με την επιστροφή μας έγινε ενημέρωση και παρουσίαση των όσων διαδραματίστηκαν στο Βέλγιο στους συναδέλφους του σχολείου, ορίστηκε ημερομηνία με το πέρας του σχολικού έτους να παρουσιαστούν οι δράσεις του προγράμματος μαζί με τις άλλες σχολικές εκδηλώσεις και δόθηκε δελτίο τύπου στα τοπικά ΜΜΕ. Υπάρχει η βούληση να συνεχιστεί το πρόγραμμα και στο επόμενο έτος, αυτό φυσικά συναρτάται και με την έγκριση από τους αρμόδιους φορείς του κάθε εταίρου μας και φυσικά και ημών για τη συνέχιση του προγράμματος.  
Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
ΜΑΡΚΟΣ ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου