Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ


ΘΕΜΑ: Aναφορά σχετικά με την επίσκεψη στη Φινλανδία στα πλαίσια του  προγράμματος «SOKRATES/COMENIUS 1”.

  1. Για τη δράση του προγράμματος ενημερωθήκαμε τόσο από άλλα σχολεία που συμμετείχαν στο εν λόγω πρόγραμμα , όσο και από την εκπαιδευτικό του σχολείου μας Λάρδα Στυλιανή (ειδικότητα Αγγλικός) η οποία ανέλαβε και ως συντονίστρια εκ μέρους του προγράμματος. Εκτός των άλλων ήδη εκπονούμε για πρώτη χρονιά το πρόγραμμα και έχουμε πλέον μια σχετική εμπειρία.
  2. Στην αρχή υπήρξε συνεργασία με τους άλλους εταίρους μέσω του διαδικτύου και αλληλογραφία μεταξύ των παιδιών με στόχο την αλληλογνωριμία. Μετά ορίστηκε προπαρασκευαστική συνάντηση στη Χίο στο διάστημα 8/1/2005-12/1/2005. Στη διάρκεια της επίσκεψης των εταίρων μας στο νησί έγινε δυνατή η εμπλοκή στο πρόγραμμα , του Δήμου Χίου, της Νομαρχίας, του συλλόγου γονέων του σχολείου μας, της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, το Ροταριανό σύλλογο. Τους προσφέρθηκαν δείπνα, ατομικά δώρα και αναμνηστικά του νησιού, φυλλάδια περιβαλλοντικής ενημέρωσης, CD τοπικού περιεχομένου.
Έγιναν τρεις συσκέψεις στις οποίες καθορίστηκαν οι αιτήσεις που θα γίνουν στις αντίστοιχες χώρες για ένταξη στο πρόγραμμα καθώς και οι δράσεις που θα γίνουν μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα και οι οποίες αναφέρονται μία προς μία στις αιτήσεις.
  1. Η προετοιμασία της επίσκεψης αφορούσε στο γεγονός της εμπλοκής των τάξεων στην όλη διαδικασία για τη μετάβαση στη Φινλανδία. Πολλά παιδιά του σχολείου αλληλογραφούσαν με το αντίστοιχο σχολείο. Έτσι έδωσαν φωτογραφίες τους και γράμματα, δωράκια από ζωγραφιές που έφτιαξαν τα ίδια, διάφορα μηνύματα. Κάθε τάξη δούλεψε συμπληρώνοντας τα ημερολόγια με τις «Μασκότ» που είχαμε φέρει από τη Νορβηγία. Καλύφθηκε με επισκέψεις εκτός σχολείου το πλάνο που είχε τεθεί και με άξονα τις θεματικές ενότητες που είχε να δουλέψει η κάθε τάξη.
            Συγκεκριμένα επισκεφθήκαμε έναν παραδοσιακό καραβομαραγκό, την     περιοχή Κάμπου προκειμένου να μελετήσουμε τα μαγγανοπήγαδα και το    αρδευτικό σύστημα της εποχής των περασμένων αιώνων, το Ναυτικό μουσείο          Χίου, το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ομηρούπολης, ενάλιους       οικισμούς προκειμένου να μελετήσουμε τις ασχολίες των κατοίκων                   αναφορικά με το θέμα νερό-θάλασσα.
            Η δουλειά όλων των τάξεων συγκεντρώθηκε σε φωτογραφίες, ζωγραφιές και             κείμενα. Με βάση αυτά κάθε τάξη έκανε μια ομαδική εργασία είτε             χειροτεχνίας, είτε σε CD, είτε σε ντοσιέ με έντυπο και φωτογραφικό υλικό.             Όλα τα παραπάνω έργα των παιδιών, μαζί με μια κεντρική παρουσίαση σε            CD  του σχολείου και των δράσεών του από την προκαταρκτική συνάντηση      μέχρι και την παραμονή, το οποίο αναπαράγαμε σε δέκα αντίγραφα,        αποτελούσαν το συνοδευτικό υλικό των εκπαιδευτικών στο ταξίδι τους για τη        Φινλανδία προκειμένου να  παρουσιαστεί φυσικά και στην εκεί έκθεση του        Κομένιου. Το σχολείο προσέφερε στα σχολεία υποδοχής από ένα ακριβές    αντίγραφο γκραβούρας με θέματα του 19ου αιώνα που αφορούσαν ασχολίες και τοπία της Χίου στον εν λόγω αιώνα.
            Έγινε επαφή με μερίδα των αρωγών του προγράμματος και συγκεκριμένα με             δήμο Χίου, ΤΕΔΚ Χίου, τη Νομαρχία Χίου και την Ένωση Μαστιχοπαραγωγών. Aποφασίστηκε από πλευράς σχολείου και δήμου να             δοθούν αναμνηστικά δώρα - αναμνηστικές καρφίτσες στους συντελεστές του      προγράμματος στη Φινλανδία με το έμβλημα του Δήμου ( αρχαία Σφίγγα), η       ΕΜΧ προσέφερε παραδοσιακά προϊόντα στα τρία σχολεία που        επισκεφθήκαμε. Η ΤΕΔΚ Χίου μας έδωσε τρία βιβλία ξενόγλωσσα που      αφορούν στην  ιστορία και τις παραδόσεις του νησιού, ένα για κάθε σχολείο             αντίστοιχα και η Νομαρχία 10 CDS  με αναφορά στο νησί μας για να δοθούν             στους εταίρους του προγράμματος. Το σχολείο τέλος αναπαρήγαγε ένα CD           με ελληνική μουσική των Θεοδωράκη,  Χατζηδάκη κλπ και το πρόσφερε        στους εταίρους.
  1. Δυσκολίες γραφειοκρατικές δεν είχαμε, ωστόσο φρονούμε ότι η εκταμίευση των χρημάτων που αφορούν στα λειτουργικά κόστη, καλό θα είναι να γίνεται ενωρίτερα, μιας και όλα τα υλικά των εργασιών που εκπονήθηκαν ή οι αγορές μηχανημάτων (πολυμηχάνημα) επικουρικών του έργου του προγράμματος προσωρινά επιβαρύνουν τη σχολική επιτροπή μέχρι να εκταμιευτούν τα υπόλοιπα χρήματα.
  2. Φθάσαμε την Κυριακή 26-2-2006 και την ίδια μέρα το απόγευμα  έγινε σύσκεψη με στόχο αξιολογικό και προγραμματικό. Αναφερθήκαμε στο τι έχουμε κάνει ο καθένας στον τομέα του και στο τι πρέπει να προγραμματιστεί στο   νέο έτος που διανύουμε. Δόθηκε έμφαση από τη δική μας αντιπροσωπεία στο περιεχόμενο των δράσεων ώστε να έχουμε παιδαγωγικά αποτελέσματα κυρίως και όχι μόνο λειτουργικά που θα πληρούν τυπικά τις προγραμματικές συμβάσεις του κάθε εταίρου. Παρουσιάστηκαν οι εργασίες του κάθε εμπλεκόμενου σχολείου και οι δάσκαλοι των αντίστοιχων τάξεων μίλησαν για τον τρόπο που εργάστηκαν και το μήνυμα που μεταφέρουν από τις τάξεις και τα σχολεία τους. Οι εργασίες όλων εκτέθηκαν σε μια ειδική αίθουσα ώστε με λεπτομέρεια να μελετηθούν. Τη Δευτέρα 27/2/06 επισκεφθήκαμε το σχολείο Juantataan μπήκαμε στις τάξεις, δώσαμε την αλληλογραφία των παιδιών και όλα τα σχετικά, περιηγηθήκαμε στους χώρους. Έγινε συνάντηση με τo Δ/ντη και τους άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου και συζήτηση πάνω στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας τους. Φάγαμε στο εστιατόριο του σχολείου μαζί με τους μαθητές θαυμάζοντας την άψογη  οργάνωση και της συγκεκριμένης διαδικασίας και τις αντίστοιχες παροχές.  Παρακολουθήσαμε μουσική εκδήλωση προς τιμή μας και το βράδυ παρατέθηκε γεύμα όπου συναντήσαμε την υπεύθυνη εκπαίδευσης της περιοχής.
                  Την Τρίτη  28/2έγινε  επίσκεψη στο 3/θ σχολείο Sayneinen και στις       τάξεις. Παρακολουθήσαμε διάφορα μαθήματα, επισκεφθήκαμε τις αίθουσες       χειροτεχνίας,  ξυλουργικής και υφαντουργικής και παρακολουθήσαμε την       εθνική τους γιορτή ( Kalevala Day). Το απόγευμα παρακολουθήσαμε        θεατρική παράσταση από το σχολείο Juantataan και συγκεκριμένα από την         Ε΄τάξη.                 
                  Την Τετάρτη 1/3/2006 επισκεφθήκαμε το Muuruvesi school ,  το οποίο       ήταν τριθέσιο, παρακολουθήσαμε μαθήματα, κάναμε την παρουσίαση των       δράσεων του σχολείου μας στους άλλους εταίρους μέσω του CD που είχαμε.       Συμμετείχαμε στη χειμερινή δράση του σχολείου που αφορούσε στο ψάρεμα       στην παγωμένη λίμνη. Το απόγευμα επισκεφθήκαμε ένα επαγγελματικό    σχολείο και τη διασύνδεση που είχε με την παραγωγική διαδικασία τομέων        όπως η ανθοκομική, η κτηνοτροφία και η οινοποιία. Το βράδυ έγινε η   τελευταία συνάντηση που είχε στόχο να συνοψίσει ό,τι αποφασίσαμε και να          ορίσει τις ημερομηνίες ελέγχου του προγράμματος, αλλά και τις ημερομηνίες     των επισκέψεων της νέας χρονιάς.
      Την Πέμπτη 2/3/06 φύγαμε για το Ελσίνκι και την επομένη αναχωρήσαμε για       την Ελλάδα.
                   
  1. Η πιο ουσιαστική και τρανταχτή διαφορά στα εκπαιδευτικά συστήματα ήταν αυτή σε επίπεδο χρηματοδότησης της εκπαίδευσης και άρα εφοδίων. Στα σχολεία είτε 12θέσια είτε 3θέσια, υπήρχαν αίθουσα μουσικής, αίθουσα Η/Υ,  αίθουσα ξυλοκατασκευών με πλήρεις πάγκους εργασίας δρέπανα, τρυπάνια κλπ, αίθουσα ραπτικής,  τεράστιο κλειστό γυμναστήριο με όλες τις ανέσεις που χρησιμοποιούνταν και για αίθουσα εκδηλώσεων, εστιατόριο που παρείχε στα παιδιά ωραιότατο γεύμα με το αντίστοιχο βοηθητικό προσωπικό. Η κάθε σχολική τάξη διέθετε έναν ή δυο Η/Υ,  έναν ανακλαστικό προβολέα με την οθόνη προβολής, βιβλιοθήκη με τα βιβλία της τάξης σχολικά και λογοτεχνικά, ερμάρια με φακέλους των παιδιών από τις εργασίες τους. Μία φορά τη βδομάδα σε κάθε μάθημα γίνεται χρήση των Η/Υ. Να σημειωθεί ότι για το μάθημα της Φινλανδικής το 12/θεσιο σχολείο διέθετε γύρω στα 25 διαφορετικά προγράμματα διδασκαλίας της γλώσσας που τους τα παρείχε το σχολείο με αντίστοιχη χρηματοδότηση.
      Οι μέθοδοι που παρακολουθήσαμε ήταν πάνω κάτω οι ίδιες με αυτές που   έχουμε και στην Ελλάδα. Ποσοτικά ήταν πίσω σε σχέση με τη διδασκόμενη           ύλη στην Ελλάδα αφού όμως πηγαίνουν στο σχολείο από τα εφτά και είναι          φυσιολογικό.
Προβλήματα που αντιμετωπίζουν αφορούν στην αλλαγή των εργασιακών τους σχέσεων αφού προσλαμβάνονται από τους Δ/ντές, οι οποίοι τους προσλαμβάνουν με ετήσιες συμβάσεις που επανακρίνονται κάθε χρόνο. Πληρώνονται με βάση τις ώρες διδασκαλίας τους. Αποδοτικές μισθολογικά θεωρούνται οι 32 ώρες που αποφέρουν γύρω στα 1800 με 2000 Ευρώ με μέσο όρο γύρω στα 1600 Ευρώ. Υπάρχει ο θεσμός του βοηθού δασκάλου ο οποίος δεν είναι απόφοιτος παιδαγωγικών τμημάτων αλλά άτομα που απασχολούνται σε προγράμματα άμβλυνσης της ανεργίας γι αυτό είναι και μερικά απασχολούμενοι με ό,τι αυτό σημαίνει για τις εργασιακές τους σχέσεις. Συμπερασματικά στη Χώρα μας οι εργασιακές σχέσεις προς το παρόν παραμένουν σε καλύτερο επίπεδο.
Στο σχολικό Πρόγραμμα βρίσκονται ενσωματωμένες δράσεις διαθεματικής προσέγγισης και δράσεων όπως ψάρεμα στην παγωμένη λίμνη, σκι κλπ χωρίς να αποτελούν ξεχωριστή ζώνη, αλλά το βάρος με βάση τη διάταξη των μαθημάτων βρίσκεται στη διεπιστημονικότητα με διακριτά μαθήματα και αρωγό όπου χρειάζεται τη διαθεματικότητα. Τα βιβλία Μαθηματικών έριχναν μεγάλο βάρος στα προβλήματα και στις καταστάσεις προβληματισμού με μαθηματική επίλυση και ήταν χωρισμένα σε σύνολα διδακτικών αντικειμένων που διδάσκονταν σε ευρείες χρονικές περιόδους και όχι κάθε μέρα κι άλλο διδακτικό αντικείμενο.  Ήταν φανερή η προσήλωσή τους στους στόχους του προγράμματος και στην τήρηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών για την επίτευξη των στόχων που πατάνε στην πληθώρα μέσων που αναφέραμε.          Οι σχολικές μονάδες ανήκουν σε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης με ικανή χρηματοδότηση τόσο ως προς τις ανάγκες των μονάδων όσο και προς τους μισθούς αλλά και με υψηλή τοπική φορολογία. Αρνητικότατο είναι το γεγονός ότι όταν μειώνονται οι μαθητές ενός σχολείου μειώνεται και η χρηματοδότηση προς το σχολείο αυτό .
Κλείνοντας , τα εκπαιδευτικά αιτούμενα απαιτούν χρηματοδοτήσεις πρώτης προτεραιότητας και φιλοσοφία της εκπαίδευσης με βάση την ελληνική πραγματικότητα και τη δημιουργία ολόπλευρα αναπτυγμένων προσωπικοτήτων ικανών να ερμηνεύουν αλλά και να αλλάζουν προς το καλύτερο τη σύγχρονη πραγματικότητα. Όταν στη Φινλανδία δίνεται γύρω στο 14% του προϋπολογισμού στην Εκπαίδευση και στην Ελλάδα το 7,5% είναι φανερό ΄τι αντίστοιχα θα είναι και τα αποτελέσματα.
  1.  Ο υπεύθυνος φορέας εκπαιδευτικής πολιτικής είναι η πολιτεία με τους θεσμούς της. Τα εκπαιδευτικά μας προβλήματα είναι πρωτίστως προβλήματα κοινωνικού και πολιτικού περιεχομένου. Αυτό το περιεχόμενο καθορίζει και την κατεύθυνση αλλά και τη μεθοδολογία. Το απολύτως βέβαιο είναι: Όποιο κοινωνικοπολιτικό σύστημα και να ενστερνίζεται κάποιος αν δεν υπάρχουν οι αναγκαίες χρηματοδοτήσεις τότε όλα τα υπόλοιπα χωλαίνουν. Και η υλικοτεχνική υποδομή και η επιμόρφωση και η εκπαιδευτική έρευνα και όλα. Κοινή διαπίστωση ήταν το γεγονός ότι διαθέτουμε στην Ελλάδα πολύ αξιόλογους εκπαιδευτικούς που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τους συναδέλφους τους του εξωτερικού. Αυτό ήταν εμφανές και στα προκύπτοντα προβλήματα είτε σε θεωρητικό είτε σε πρακτικό επίπεδο που είχαμε τη δυνατότητα παράκαμψης του φορμαλισμού σε αντίθεση με τους άλλους συναδέλφους που αυτό τους δυσκόλευε σε βάρος της ουσίας. Το γεγονός κατά τη γνώμη μας ότι δεν υπολειπόμαστε των εταίρων μας δεν αναιρεί την αναγκαιότητα της ανταλλαγής εμπειριών, τη δυνατότητα να μαθαίνει διαρκώς ο ένας από τον άλλον και τέτοιες εκπαιδευτικές συναντήσεις συμβάλλουν στο έπακρον. Θα πρέπει επομένως για άλλη μια φορά να σημειωθεί ότι το πρόβλημα βρίσκεται στη χρηματοδότηση της Εκπαίδευσης που για αυτές τις χώρες φαίνεται ότι αποτελεί επένδυση στο μέλλον. Το ερώτημα είναι , αν και για μας ισχύει αυτό τότε γιατί βιώνουμε αυτή την ένδεια σε σχέση με τις άλλες χώρες; (Η παραπάνω εκτίμηση επαναλαμβάνεται αφού επιβεβαιώθηκε και από την επίσκεψη στη Φινλανδία)
  2. Η συνεργασία με τις άλλες χώρες θα συνεχιστεί σε επίπεδο παραμέτρων των προγραμματικών συμφωνιών. Ορίστηκε ημέρα αφιερωμένη στο πρόγραμμα ώστε να γίνουν τη συγκεκριμένη μέρα πολιτιστικές εκδηλώσεις, ορίστηκε δικτυακός τόπος συνάντησης η ιστοσελίδα του ROSENHOLME SCOLE που θα στέλνονται νέα, ανακοινώσεις κλπ. Με την επιστροφή μας έγινε ενημέρωση και παρουσίαση των όσων διαδραματίστηκαν στη Φινλανδία στους συναδέλφους του σχολείου, ορίστηκε ημερομηνία με το πέρας του σχολικού έτους να παρουσιαστούν οι δράσεις του προγράμματος μαζί με τις άλλες σχολικές εκδηλώσεις και δόθηκε συνέντευξη στα τοπικά ΜΜΕ. Υπάρχει η βούληση να συνεχιστεί το πρόγραμμα και στα επόμενα δύο χρόνια, αυτό φυσικά συναρτάται και με την έγκριση από τους αρμόδιους φορείς του κάθε εταίρου μας και φυσικά και ημών για τη συνέχιση του προγράμματος.  


Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ




ΜΑΡΚΟΣ ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ




Συνεργαζόμενα σχολικά ιδρύματα:
11ο δημοτικό Σχολείο Χίου
Rosenholme scole Norway
Juantataan Koulu Finland
Collegi Public « Cervantes »
GBS de Bosmier Belgium (Flemish speaking)
Sayneisen Koulu Finland
Arediou Public Pre Primary school Cyprus 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου